Relatiile publice pentru companiile mici: cateva sfaturi

sfaturi PR
29 Jul 2015

Dincolo de orice principiu economic sau teorie de piata, toate companiile vor sa comunice. Principalele doua motive sunt, de fapt, o secventa logica: firmele vor sa vanda, iar primul lucru pe care trebuie sa-l faca pentru a vinde este sa spuna publicului relevant ca exista.

Dar nu toate companiile au buget pentru comunicare (pentru a contracta o agentie de PR) sau resurse interne (profesionisti angajati) pentru a incepe o campanie eficienta de PR. Pentru ele si pentru curajosii manageri care le conduc, iata cateva sfaturi scrise din experienta personala, de 10 ani in relatii publice si peste 20 in comunicare:

1. Incepeti prin a defini foarte clar doua lucruri: ce vreau sa spun? si cui vreau sa spun? cateva lucruri importante despre firma mea si produsele/serviciile mele. Raspunzand la aceste doua intrebari, veti putea “desena” mai bine anvergura demersului pe care il incepeti si veti sti la ce mijloace sa apelati.

2. Incercati sa aflati ce este interesant si relevant pentru clientii dumneavoastra (potentiali): afinitati, interese, activitati preferate, mod de viata. Internetul este cea mai buna resursa in acest sens, dar nu neglijati interactiunea directa: chestionare, intrebari (la front-office/ghiseu/raion/birou). Cand credeti ca va cunoasteti bine audienta, incercati sa interactionati cu zona lor de interes prin activitati comune, promotii, informatii interesante.

3. Ajutati-va clientii sa inteleaga produsul/serviciul pe care il oferiti si sa ia decizia in cunostinta de cauza.

4. Presa nu este publicul/clientul dumneavoastra. Presa si jurnalistii sunt interesati de stiri relevante pentru audienta lor; dumneavoastra sunteti interesati sa ajungeti la aceeasi audienta, motiv pentru care trebuie sa creati “stiri” din activitatea si produsele/serviciile dumneavoastra. E greu, dar nu imposibil. Toata comunicarea trebuie sa fie un proces win-win-win pentru public, presa si firma dumneavoastra.

5. Poate suna bizar, dar… invatati sa scrieti. Nu ma refer la corectitudinea gramaticala, pe care sunt convins ca o stapaniti, ci la stil. Folositi propozitii scurte: nimanui nu-i place vorbaria. Si, sincer, nimeni nu mai pare sa aiba timp de prostii.

6. Rezultatele vin greu si e nevoie de rabdare si tenacitate. A trecut vremea in care se construia un business de succes in cateva saptamani; la fel si cu comunicarea. Faceti un plan pe termen mediu care sa va ajute pe termen lung. Corelati mereu activitatea de comunicare cu obiectivele de business: cele doua trebuie sa mearga mana in mana. De multe ori, publicul va poate ajuta cu opinii chiar inainte de a lansa un nou produs sau serviciu.

7. Folositi inteligent internetul si retelele de socializare. Pentru o firma care nu a comunicat niciodata sau e la inceput, internetul e cea mai valoroasa resursa: vedeti ce face competitia, vedeti ce fac marile companii locale si internationale. Cautati sa intelegeti ce inseamna informatie relevanta si “dati la perete” de cateva ori = validati cu cativa clienti fideli sau prieteni un mesaj public, inainte de a lansa o comunicare oficiala pentru clienti sau mass media. Nu va repeziti sa faceti conturi de Facebook, Twitter si LinkedIn pe care sa puneti catei si pisicute sau sa dati share unei caricaturi a primului ministru: nu asa se construieste imaginea unei companii.

8. Deveniti o “voce” in industria dumneavoastra. Asta nu inseamna… portavoce! Dar incercati sa mergeti la toate evenimentele relevante, sa cunoasteti toate persoanele importante, sa cititi orice articol de specialitate si sa fiti mereu extrem de bine informat. Sustineti-va cu tarie ideile… bune si deveniti o sursa de informatii pentru ceilalti: o sa va ajute, in timp.

Speram sa va foloseasca aceste sfaturi. Va stam la dispozitie oricand, oriunde, in mod gratuit pentru sfaturi personalizate. E suficient sa ne trimiteti un email!

Sursa foto: ©Shutterstock

share

Rares Petrisor

Comments

  1. […] Media Pozitiv: Relatiile publice pentru companiile mici: cateva sfaturi […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

v2