PR = lobbying? New York-ul asa crede…

PR = lobbying? New York-ul asa crede…
22 Feb 2016

Comisia de Etica Publica a statului New York (Joint Commission on Public Ethics) a decis, cu o majoritate de 10 voturi pentru fata de 3 impotriva, ca principalele activitati de relatii publice, inclusiv cele de media relations, trebuie incadrate ca fiind… lobbying, scrie PR Week.

Iata cele trei mari categorii care schimba paradigma de PR, incadrand aceste activitati la lobbying:

  • Produsul activitatii de comunicare ce inlesneste introducerea, aprobarea sau respingerea unei legi
  • Actiunile de comunicare prin care se fac publice pozitii clare fata de o anumita lege
  • Activitatile de comunicare prin care se incearca influentarea unui oficial public in raport cu o lege

Potrivit acestor noi reguli, “influenta” inseamna acum orice circumstanta in care consultantul de PR “controleaza livrarea mesajului si are un input in elaborarea continutului”. Prin control, Comisia intelege orice implicare in modalitatea de transmitere, iar prin “input”, orice activitate dincolo de “simpla editare, chiar daca clientul isi rezerva dreptul de a se pronunta asupra formei finale a continutului.

Evident, deja au aparut reactiile, pe trei paliere de argumentatie:

1. Conflict cu Primul Amendament al Constitutiei SUA

Chiar si inainte de aceste noi reguli din statul New York, firmele de relatii publice trebuiau sa se inscrie ca firme lobbying daca interactionau cu oficialitatile. Nu au existat scandaluri, nici conflicte legate de transparenta vreuneia dintre parti. Prin urmare, cred editorii PR Week, noile reguli ale Comisiei de Etica din NY nu reozlva o “problema presanta de etica” la nivelul statului, ci creeaza una.

Din acest motiv, decizia Comisiei este vulnerabila, din perspectiva Primului Amendament. Printr-un precedent al Curtii Supreme de Justitie a SUA, restrictiile privind exprimarea opiniilor politice trebuie justificate de un argument puternic al guvernului. E de asteptat sa apara un proces care sa conteste deciziile foarte curand.

2. Neintelegerea rolului presei 

Prin noile reguli, Comisia demonstreaza ca nu intelege relatia dintre firmele de PR si presa. Jurnalistii nu sunt purtatorii de mesaj ai specialistilor de PR: ei reprezinta un filtru; relateaza informatia in propria paradigma, in propriile cuvinte, alegand continutul pe care il doresc sau considera potrivit. Noile reguli interzic accesul la surse importante de informatii si risca informari incomplete din partea presei.

3. Probleme practice

Aceste reguli indica faptul ca “anumite” – dar nu toate – activitati de relatii publice sunt de fapt lobbying. Cum le diferentiem? Ce practicieni sunt lobbyisti? Comisia de Etica Publica a fost rugata deja sa ofere clarificari.

Asociatiile de relatii publice din SUA si-au rugat membrii sa nu ia inca masuri de “adaptare” la aceste reguli pana nu se lamureste totul, intr-un fel sau altul.

Sursa foto: Shutterstock

 

share

PReach

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

v2