Cum începem să comunicăm? Start-up PR

Cum începem să comunicăm? Start-up PR
17 Feb 2016

 de Rareș Petrișor

În România, în fiecare an sunt înmatriculate peste 100.000 de noi firme. Spiritul antreprenorial românesc continuă să ia cu asalt mediul de afaceri, chiar dacă suntem în urma mediei europene în ceea ce privește numărul de întreprinderi mici raportat la totalul Produsului Intern Brut.

Cum comunică aceste companii? Cum își fac cunoscute serviciile și intențiile de business? Cine le ajută să pătrundă pe piața pe care doresc să activeze?

De cele mai multe ori, angajarea unui specialist în comunicare sau contractarea unei agenții este efort prea mare pentru bugetul unei firme mici. Pe de altă parte, un sfat bun primit de la început poate da curaj echipei respective să-și facă auzită vocea în zona respectivă de business, ceea ce e un câștig pentru toată lumea: managerii înțeleg de „mici” ce este PR-ul, iar agențiile vor sta de vorbă, când va veni timpul, cu un potențial client care știe ce să ceară.

Prin urmare, iată „ghidul de supraviețuire în PR” destinat firmelor mici:

1. Strânge într-o frază (foarte scurtă) atuurile serviciilor sau produselor pe care le oferi pieței.

2. Găsește (cel puțin) un atribut care să le diferențieze de restul produselor/serviciilor concurente. De exemplu, descrierea „o bomboană care îți schimbă starea de spirit” nu se referă la ceva funcțional, ci e o „găselniță” menită să creeze interes prin diferențiere. La fel, detergenții cu „miros intens”, mașinile cu „aspect deosebit”, „mezelurile fermecătore”. Evident, încearcă să nu cazi în ridicol. Un sfat bun ar fi să te consulți cu un prieten cu talent la scris sau care a lucrat sau lucrează într-o industrie similară.

shutterstock_2713062863. Promovează acest mesaj cu ceea ce-mi place să numesc „moderație insistentă”. Trimite un mesaj/newsletter partenerilor de afaceri în care concepi o mică poveste în jurul acestei idei (care să susțină ideea). Adună materiale de pe internet care au legătură cu „spiritul” ideii pe care dorești să o promovezi pentru serviciile și produsele tale. Inspiră-te din fotografii, din articole scrise în presa străină, din discursuri și literatură – din orice. Vei vedea imediat cum pui această „colecție” să lucreze pentru tine.

4. Deschide o pagină de produs/serviciu/companie pe Facebook. Curaj, e foarte simplu! Ai un tutorial chiar de la Facebook aici. Publică postări care susțin ideea de mai sus, postări care „spun” ceva despre firma și serviciile sau produsele tale. Ai grijă la fotografii și conținutul vizual, astfel încât să nu încalci nicio lege a drepturilor de autor. Pune-te la curent cu legislația în domeniu pe site-ul O.R.D.A. (Oficiul Român pentru Drepturile de Autor). Despre cum să îți crești expunerea și vânzările prin Facebook, într-un articol viitor.

5. Identifică presa și jurnaliștii care scriu pentru clienții tăi potențiali. Pot fi publicații de profil, cotidiane locale sau naționale, televiziuni. Creează-ți o bază de date pe care să o verifici cel puțin de două ori pe an. Nu abuza de contactele pe care le deții! Jurnalismul se bazează pe informații la prima mână, dar efortul de a trimite „ceva” presei e riscant: s-ar putea să nu-i intereseze (dacă se întâmplă asta o dată, de două ori, a treia oară nici nu te mai bagă în seamă), iar apoi jurnaliștii sunt bombardați cu zeci/sute de e-mailuri zilnic, mai mult sau mai puțin relevante.

6. Învață să scrii pentru presă. Voi reveni aici cu un material în acest sens. Câteva sfaturi de pe acum: începe cu știrea. Apoi, cu importanța și relevanța ei pentru consumator. Nu uita deimpactul noutății asupra consumatorilor. Menționează estimările legate de efectul asupra afacerii tale și a industriei din care faci parte. O scurtă declarație și un număr de contact + mulțumiri. Evident, e mult mai complicat decât pare, dar trebuie să începi de undeva! shutterstock_257412721

7. Creează-ți o literatură de brand îngrijită = logo, foaie cu antet, cărți de vizită, template pentru prezentări și un website îngrijit. Vă voi da câteva sfaturi legate de design și impactul lui asupra afacerii voastre într-un alt articol.

8. Participă la evenimentele importante ale industriei tale. Lasă/împarte cărți de vizită, interacționează cu oamenii, spune răspicat și inteligent, argumentat ce ai de spus. Aici găsești un ”pachet” informativ destul de bun, dar consultă și site-urile marilor publicații care organizează evenimente: Bursa, Wall-Street, Business MagazinZiarul Financiar, Revista BIZ + publicațiile pe industrii (medical/farma, manufactură, distribuție, retail etc.).

9. Citește presă străină: abonează-te la New York Times, Financial Times, Forbes, Time. Abonamentele online sunt foarte accesibile și ai informație la ”prima mână” – este un mare avantaj competitiv, în special pe piețele emergente, concentrate pe producție și mai puțin pe creativitate. Perspectiva marilor companii din străinătate, poveștile de zi cu zi ale managerilor mai experimentați decât tine, istoriile și… pățaniile altor firme sunt aur curat pentru orice antreprenor.

10. Apelează la profesioniști ori de câte ori simți că-ți scapă lucrurile de sub control. Da, e foarte greu să faci asta, dar trebuie. În România, există încă percepția potrivit căreia apelezi la consultanți doar când ”te doare”. Sau când afacerea nu merge. Am mâncat ”pe pâine” manageri care spuneau: dacă businessul merge, de ce să investesc în PR? Sau în coaching, marketing sau servicii de creație? Pentru că, poate, vrei să păstrezi ceea ce ai construit. Să dezvolți și să protejezi. O afacere se transformă permanent. Experimentează această schimbare cu ajutorul unor profesioniști în comunicare, design, publicitate, marketing, dezvoltare personală. Sunt aproape, gata să te ajute.

 

Succes!

 

Rareș Petrișor este fondator și manager al agenției de PR Media Pozitiv. Îi puteți trimite un email la această adresă.

Sursa foto: Shutterstock

 

share

PReach

Comments

  1. […] Pozitiv: Cum incepem sa comunicam? Start-up PR. Agentia recomanda si articolul “The New Face Of Public Relations: Tricks And Tools Of […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

v2