Facebook: to be or not to be?

Facebook: to be or not to be?
11 Apr 2016

Scriam, intr-un material recent, ca vom reveni cu sfaturi pentru antreprenori si manageri de start-up legate de comunicarea pe Facebook. Multi oameni de afaceri – in special din businessuri care se traiesc din vanzari B2B – nu vad rostul comunicarii pe Facebook sau alte social media. Argumentul lor? “Afacerea merge bine si asa, iar pe Facebook sunt tot felul de… indivizi care spun vrute si nevrute. Ce as avea de castigat din asta?” Mai jos, argumentele noastre pentru comunicarea pe Facebook, odata cu sfaturile cele mai importante legate de acest instrument de PR si marketing.

1. Cum incep sa comunic pe Facebook?

Primul pas: creeaza-ti o pagina care sa descrie afacerea ta. Ai mai multe optiuni, in functie de profilul afacerii sau al paginii pe care vrei sa o publici. Facebook iti ofera varianta de a tine pagina nepublicata, pana adaugi toate elementele importante: fotografia de profil (ideal: logo-ul companiei desenat sau redus in dimensiuni special pentru pagina de Facebook), fotografia de “cover” = bannerul transversal, cel care domina vizual prima afisare a paginii si care este, prin urmare foarte important, descrierea afacerii = esentialul afacerii tale spus in cateva cuvinte, website-ul si datele de contact. Iti recomandam sa ai si macar 3-5 postari pre-publicate inainte de a publica pagina, astfel incat sa “livrezi” un produs complet. De asemenea, te rugam sa ai grija la numele pe care il alegi – e unic, adica nu-l vei mai putea schimba la “jumatatea drumului” sau cand iti convine sau nu.

Iata cateva ghiduri complete si facile legate de primii pasi pe Facebook:

How do I create a page on Facebook – ghidul oficial

How to set up a Facebook page – tutorial oficial video pentru business

How to create a Facebook fan page – tutorial cu pasi simpli si fotografii

 

2. Cum scriu pentru Facebook?

Aici, marele “secret” este sa-ti intelegi publicul. Ai o afacere de consultanta in afaceri? Poate ar fi bine sa eviti frivolitatea! Vinzi bunuri de larg consum? Invata-i pe fanii produselor tale sa descopere mai multe despre ele: istorie, povesti amuzante sau mai putin stiute. Comunitatea de pe Facebook vrea sa faca doua lucruri (in mare): sa afle noutati (informatii proaspete si corecte) si sa se distreze (stiri, intrebari, provocari, sondaje, jocuri, interactiuni). Desi suna putin fortat, adevarul e ca trebuie sa faci entertainment pentru fanii tai, existenti si potentiali. Pe scurt: comunitatea trebuie sa stie ce faci (despre ce e afacerea ta), iar tu trebuie sa dai mesajele potrivite acestei afaceri.

Postarile trebuie sa fie scurte si la obiect. Trebuie sa dai “stirea” din prima = informatia cea mai importanta la inceput, intrucat utilizatorul de Facebook nu are timp de pierdut… Bine, are timp de pierdut daca “sta” pe Facebook, insa vrea sa consume cat mai multa informatie relevanta/amuzanta in acest timp. Daca nu i-ai oferit ceva sa-i captezi atentia, “pleaca” de pe postarea ta, cu un scroll-down din mouse.

Al doilea lucru – cel putin la fel de important, este mesajul vizual. Se spune ca, pe Facebook, trebuie sa arati ce faci, nu sa spui ce faci. Din doua considerente: timpul (vezi mai sus) si impactul. O fotografie… ai ghicit: face cat o mie de cuvinte.

 

3. Cum imi aleg fotografiile?

Mare, mare atentie aici! Exista un mare val de utilizatori de Facebook (si internet) care se limiteaza la prelua fotografii citand sursa. Este ilegal si te poti trezi cu procese care iti vor afecta afacerea si compromite definitiv prezenta pe social media! Iti recomandam sa folosesti agentii de stoc, adica sa iti faci cont la o agentie care vinde imagini din stoc pentru care platesti drepturile de utilizare fie la bucata, fie la vrac = un abonament lunar sau anual pentru un anumit numar de fotografii. Consulta aici legea drepturilor de autor, modificata in 2015.

Iata aici cateva agentii de stoc:

Shutterstock (pe care o folosim si noi)

Alamy

… sau poti folosi instrumente mai “sofisticate”, cum sunt agentiile unde contribuie fotografi consacrati, sau agentiile de stiri mari care au servicii foto, cum sunt Mediafax si Agerpres.

Fotografiile trebuie sa sustina, sa completeze mesajul pe care il transmiti, sau poate fi un mesaj de sine statator, fara (prea multe) cuvinte. De asemenea, sa te gandesti ca exista utilizatori care vor sa dea “share” fotografiei tale fara a prelua si mesajul. Deci, cu atat mai mult trebuie sa te gandesti de doua ori la ce fotografii postezi si cum pot fi ele interpretate de fanii paginii tale.

De asemenea, fotografiile pe care le-ai facut unor persoane – singure sau in grup – nu pot fi facute publice fara acordul acestora (singular sau colectiv, dupa caz = fiecare persoana dintr-un grup trebuie sa fie de acord sa faci publica acea fotografie). Daca iti poti asuma anumite “riscuri” cu prietenii tai, ca utilizator personal de Facebook, nu poti face asta cand publici material pe o pagina de business pe Facebook.

 

4. Cum preiau continut extern?

In primul rand, ca proprietar de pagina de brand (personalitate, afacere, produs, serviciu etc.) ar trebui sa fii suficient de creativ, incat sa publici doar continut propriu. Cu toate acestea, sunt situatii (de exemplu legi, stiri, evenimente care au legatura cu activitatea ta sau cu fanii paginii tale si te simti obligat sa reactionezi) in care simti nevoia sa preiei o stire. In momentul in care o copiezi (dai copy-paste linkului sau share de pe pagina respectiva), Facebook preia un “capat de stire” si o fotografie, lasandu-ti optiunea de a mai scrie ceva in fereastra de mesaj inainte de publicare. Iti recomandam sa nu iesi din zona moderata, temperata a comentariilor, astfel incat sa nu-ti faci singur deservicii aparand sau contestand o cauza controversata.

In ceea ce priveste dreptul de preluare, Curtea Europeana de Justitie a stabilit, in 2014, ca distribuirea (share-ul pe care il faci tu pe Facebook sau pe alta retea sociala) unui link catre un material public nu reprezinta o violare a dreptului de autor, chiar daca sa face fara permisiunea autorului. Atentie, articolul trebuie sa fie public – nu un material primit pe email sau la care ai avut acces datorita unui abonament.

 

5. Cum imi cresc numarul de fani?

Orice proprietar de business care incepe sa comunice pe Facebook e interesat de audienta si de modul in care audienta de pe pagina interactioneaza cu continutul si, in final, cu brandul.

Exista doua metode pentru a creste aceste cifre: organic sau platit. Multi manageri prefera a doua varianta din start, pentru ca atrage, inevitabil, si crestere organica, si rezultate concrete = click-uri pe site, interactiune cu continutul publicat (likes si shares) si, mai nou, exprimarea unor reactii prin emoticoanele speciale de like pe Facebook.

Cand incepi sa platesti pentru a creste numarul de fani sau de interactiuni cu postarile tale, e bine sa te gandesti la o strategie care sa raspunda (macar) la cateva intrebari simple: ce vreau sa obtin?, in cat timp?, ce vreau sa comunic? cui vreau sa comunic?

Campaniile platite pe Facebook pot avea forma unor postari sponsorizate (la care trebuie sa ai grija sa nu ai foarte mult text in fotografie, deoarece Facebook nu-ti va accepta postarea) sau bannere care vor fi distribuite pe paginile utilizatorilor dupa algoritmii Facebook, dar in functie de parametrii indicati de tine in prealabil: zona geografica, sex, varsta, interese.

Iata aici un ghid foarte bun legat de primii pasi in realizarea unei campanii Facebook. Sfatul nostru este sa apelezi, daca iti prinzi urechile, la o agentie specializata in marketing online, iar agentia s-o alegi in functie de cat de bine iti intelege obiectivele (si in functie de costuri, desigur…).

Cresterea organica se bazeaza aproape exclusiv pe atractivitatea continutului. Este o modalitate de crestere sanatoasa, mai lenta, dar care iti va aduce o comunitate solida, unitara si atenta la ceea ce publici pe Facebook.

Si, pentru ca am adus vorba de agentii online, iata ce au raspuns sefii unor agentii online cu care noi lucram in mod constant, CREADIV si localweb, la trei intrebari importante despre comunicarea pe Facebook. Este vorba despre Roxana Olaru, respectiv Dan Iavorszky.

1. Exista branduri si firme care spun: pe mine nu ma ajuta vizibilitatea pe Facebook. Cum contra-argumentezi asta?

Roxana Olaru, CREADIV: Exista mai degraba o multime de firme care nu au timpul necesar sau persoane dedicate, pentru a intretine o prezenta constanta si eficienta pe Facebook si pe alte social media. Si mai multe firme se afla in situatia in care nu au un plan concret pe care sa-l urmareasca in activitatea pe retelele sociale, cu obiective urmarite. Din ce observ eu in activitatea clientilor CREADIV, Facebook are diverse beneficii, in functie de industrie. In zona fashion – beauty, aduce rezultate rapide si cuantificabile direct asupra volumului de vanzari. Pentru domenii mai tehnice, impactul este mai degraba asupra vizibilitatii / brand awareness si asupra apropierii fata de client – Facebook permite o comunicare in timp real cu clientii. Impactul asupra rezultatelor financiare pentru companii din domenii tehnice apare in luni de zile (8-12), daca administrarea contului este facuta coerent.
Eu le recomand companiilor sa aleaga intre 1 si maxim 3 canale social media, potrivite pentru ei, si sa isi creeze o prezenta solida acolo.

Dan Iavorszky, localweb: In momentul de fata nu exista canal de promovare online care sa iti permita sa “vorbesti online “cu clientii tai poentiali intr-o maniera la precisa. Ai peste 8 milioane de romani pe Facebook. Ai targetare B2B si B2C. Daca prezenta pe Facebook nu te ajuta in mediul online, atunci ce crezi ca te ajuta?

2. Ce inseamna rezultate palpabile pentru o campanie pe Facebook si dupa cat timp apar?

R.O.: Cel mai palpabil rezultat este existenta unui canal direct, in timp real, pentru obtinerea de feedback de la clienti. La nivel de crestere a businessului, pot aparea rezultate imediat (pentru cei care vand online produse usor de cumparat), sau in luni de zile si nu neaparat intr-o singura campanie.
Cu idei bune, o campanie de facebook mai poate avea un rezultat interesant, si anume: crearea unei comunitati in jurul unei idei. Aceste comunitati sunt pretioase si pot fi apoi mutate pe medii proprii (owned media).

D.I.: Depinde de ce vrei sa obtii de la campanie. Poti sa mergi dupa vanzari online (conversii) sau lead-uri capturate via formular sau telefon. Toate acestea pot fi direct masurate in timp real, cu instrumentele potrivite, unele oferite gratuit de Facebook. Daca te intereseaza sa iti cresti notorietatea, nu te uita direct la numarul de like-uri primite pe pagina. Vin si alea. Mai bine lucreaza la engagement pe post (numar de share-uri, comentarii si reactii primite pe post) si la cresterea unei liste de abonati la notificarile trimise de tine direct in Facebook. Notificarile in browser si de tip push direct in Facebook vor completa indicatorii, alaturi de dimensiunea listei de abonati la newsletter.

3. Ce pierde compania care nu se promoveaza pe Facebook (macar cu continut)?

R.O.: Pierde posibilitatea de a ajunge la potentialii clienti de acolo si la gandurile lor. Si poate pierde un canal de comunicare in masa mai ieftin decat radio/tv.

D.I.: Simplu: bani!

 

Mult succes!

 

Rareș Petrișor este fondator și manager al agenției de PR Media Pozitiv. Îi puteți trimite un email la această adresă.

Sursa foto: Shutterstock

 

share

Rares Petrisor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

v2