Cum scriem un comunicat de presa?

Cum scriem un comunicat de presa?
16 May 2016

Unul dintre serviciile fundamentale oferite de o agentie de PR este relatia cu presa. Insasi ideea de a avea o… “relatie” cu presa ii sperie pe foarte multi comunicatori. Starea de lucruri din Romania nu incurajeaza o deschidere in acest sens: industriile par sa se confrunte tot mai violent, fie din cauza lipsei de continut relevant din materialele de PR, fie a unei suprasaturari media, generata de inabilitatea de face tranzitia catre online sau de alti factori cu surse economice si sociale.

Asa stand lucrurile, cum si ce scriem intr-un comunicat de presa pentru a avea sanse sa fie preluat, ba mai mult, sa aiba “succes” in presa =  cat mai multe preluari?

1. Cauta stirea

Este, de departe, cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faci. Din asta traieste presa – asta o face relevanta pentru publicul ei si pentru al tau. Lansezi un produs? Vezi ce il face unic si construieste comunicatul in jurul acelei proprietati/actiuni, nu in jurul lansarii propriu-zise, care s-ar putea sa nu fie o noutate in sine. De exemplu, lansarea unui automobil electric nu intereseaza pe nimeni, insa o autonomie crescuta, un design “nemaivazut” (discutabil…), un material revolutionar (cu adevarat) pot fi titluri de stiri. Ai grija ca stirea ta sa… intereseze cu adevarat publicul caruia i te adresezi: sa aiba un impact, sa genereze intrebari, discutii, decizii, sa provoace etc. Iti recomand un scurt ghid despre ce este si ce poate deveni o stire aici.

2. Insista pe impactul asupra oamenilor

Omul este cel mai important subiect dintr-o poveste. Scrie despre cum vor fi afectati sau influentati oamenii din publicul tau dupa respectiva veste. Da exemple de situatii similare, creeaza empatie si provoaca imaginatia jurnalistului care iti citeste materialul.

3. Fii scurt

Am lucrat in presa 14 ani. TOATA lumea se fereste (= uraste) materialele lungi. Te pierzi in detalii, risti sa plictisesti, apoi jurnalistul te intreaba (daca te intreaba) ce ai vrut sa zici. Tu raspunzi “dar scria acolo, pe pagina 4…” Exclus! Gandeste-te ca (aproape) toate publicatiile scriu pentru online. Cand ai citit ultima oara un material mai lung de 5-7 minute? Jurnalistii nu prea mai au timp de pierdut cu “stai sa-mi dau seama ce vrea sa zica”. Scrii scurt, la obiect, dai stirea, scrii cateva informatii de background, datele de contact, multumesc, la revedere! Altfel, in timp, materialele tale vor ramane definitiv necitite prin inboxuri.

4. Fii atent

Cel mai neplacut lucru? Sa-ti scape greseli gramaticale. Cu un “typo” (= greseala de scriere) toti suntem datori 🙂 Dar neatentia la gramatica, dovada unei cunoasteri precare a limbii romane, neatentia la spatii, punctuatie, acorduri – sunt greseli inadmisibile. Pun mereu intrebarea (sper ca nu retorica): daca te apuci de comunicare si sustii ca-ti place, cum poti ignora principalul instrument de lucru, exercitiul lingvistic? De asemenea, ai grija la logica, sa nu pari un copil care a scris repede o compunere. Foloseste propozitii scurte, verbe “in miscare”, cum imi place sa zic, incearca sa scrii “uman”, adica iesi din cutumele scrisului corporat(r)ist.

relatia cu presa exista atata timp cat exista... informatie!

Rares Petrisor - Head Strategist, Media Pozitiv

5. Ce structura are un comunicat de presa?

Personal, optez pentru:

  • titlu percutant, adaptat publicatiei/publicatiilor si publicului carora le adresezi comunicatul
  • chapeau/sapou – scurta introducere a materialului. E recomandatl, totusi, numai scriitorilor cu experienta pentru ca, asa cum imi spunea candva un profesor, cel mai greu pe lumea asta e sa scrii scurt sau lung. Ziaristul isi va da seama rapid despre ce e vorba si-l ajuti sa ia o decizie fara sa mai piarda timp = publica/nu publica materialul
  • un paragraf cu stirea
  • un paragraf, doua, cu noutatea, impactul, evolutia etc.
  • un paragraf, doua de background – cum s-a ajuns aici (cercetare, motive, sursa etc.)
  • un paragraf despre companie sau echipa – linkuri relevante (Facebook, Twitter, Instagram, Web etc.)
  • date de contact

6. Urmareste stirea

Asigura-te, prin “sondare” = doua, trei telefoane, ca materialul tau a ajuns prin redactii, fara a fi prea insistent. Chestia asta e, mai degraba, ca sa arati colegilor din presa ca esti un om serios, ca iti pasa de ceea ce trimiti si ca vrei sa te asiguri ca vei trimite materiale tot mai bune si mai relevante. Multumeste jurnalistilor pentru colaborare, printr-un mesaj scurt, dupa publicarea materialului.

Pare simplu, dar e nevoie de multa experienta. Si de greseli, din care sa inveti, iar apoi sa fii tot mai bun. Tine minte: relatia cu presa exista atata timp cat exista… informatie! Altfel, fiecare pe drumul lui.

 

Rareș Petrișor este fondator și manager al agenției de PR Media Pozitiv. Îi poți trimite un email la această adresă.

Sursa foto: Shutterstock

share

Rares Petrisor

Comments

  1. […] Media Pozitiv: Cum scriem un comunicat de presa? […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

v2